سلامت چشم با سلامت قلب و عروق مرتبط است    ✍    ✍    ✍ برای حفظ سلامت بیشتر آب بنوشید!    ✍ زمانیکه دارای نشانه های سرفه و تب هستید از ارتباط نزدیک با سایرین خودداری کنید    ✍ مصرف موادحاوی ویتامین ها در هوای آلوده توصیه می شود    ✍    ✍ استفاده از ماسک در شرایط الودگی هوا اکیدا توصیه می شود    ✍    ✍ راههای انتقال میکروب · قندان · پول، و اسکناس سکه · خودکار ، قلم، ماس و کیبرد · دست دادن و روبوسی · استفاده از غداهای روباز عرضه شده در خیابان ها ·    ✍    ✍    ✍    ✍    ✍    ✍    ✍    ✍    ✍ در صورت مشاهده نشانه های تب، سرفه و خستگی درخانه بمانید و از انتقال ویروس اجتناب کنبد    ✍    ✍    ✍    ✍

آزمایشات

مورد استفاده
1.تشخیص آزمایشگاهی عفونت ویروس واریسلا زوستر (VZV).
2.تعیین میزان پاسخ ایمنی افرادی که واکسینه شده اند.
3.ثبت و مستند کردن ابتلا به عفونت ویروس واریسلا زوستر در گذشته در افرادی که سابقه ایمن سازی ( واکسیناسیون) به این ویروس را نداشته اند.
4.تشخیص عفونت زونا در بزرگسالان.
نام روش اندازه گیری
Elisa
نام های مشابه
آنتی بادی ضد ویروس واریسلا زوستر ( آبله مرغان- زونا)، Chickenpox، Varicella-Zoster Virus Serology
نوع نمونه
سرم-CSF
حجم نمونه
0.6 میلی لیتر
کمترین حجم نمونه
0.3 میلی لیتر
نگهداری نمونه
"7 روز در دمای 8 -2 c˚ ، سه ماه 20- c˚"
حمل و نقل نمونه
در 8 -2 c˚ یا 20- c˚
نیازهای همراه نمونه
نوع نمونه روی ظرف نمونه و برگه درخواست حتماً قید شود.
اطلاعات لازم از بیمار
آبله مرغان
معیار رد نمونه
"حجم کم، همولیز،ایکتریک،لیپمیک"
اطلاعات بالینی
ویروس مولد بیماری آبله مرغان- زونا (واریسلا زوستر) از خانواده هرپس ویروسها می باشد. انتقال ویروس به دستگاه تنفسی به کمک قطرات آلوده صورت می گیرد. در آنجا تکثیر کرده وارد خون شده و از خون به پوست ( راشهای پوستی) و دیگر اعضا منتقل می شود. بیماری آبله مرغان بیشتر در سنین طفولیت مشاهده می شود. ممکن است ویروس به حالت نهفته در گانگلیونهای پشتی نخاع باقی بماند و پس از فعال شدن مجدد به دلیل تضعیف سیستم ایمنی در سنین بزرگسالی به صورت عارضه زونا ظاهر شود. واکسیناسیون بر علیه بیماری وجود ندارد ولی استفاده از گاماگلوبین اختصاصی در دوره نقاهت سبب کاهش علائم بیماری می شود.
عفونت اولیه با VZV می‏تواند در زنان حامله، افراد با نقص ایمنی، کودکانی که تحت درمان سرطان هستند، به دنبال پیوند عضو و جنین کشنده باشد. عوارض عفونت عبارتند از انتشار خون، پنومونیت، میوکاردیت، کاردیومیوپاتی، هپاتیت، سندرم گیلن­باره، میلیت، ونتریکولیت، آرتریت گرانولوماتوز، واسکولوپاتی و مننگوانسفالیت. آبله‏مرغان مادرزادی می‏تواند منجر به بیماری سیستمیک نوزادی و یا ناهنجاری­های مادرزادی شود.
مقادیر مرجع
<9 : Negative
9-11 : Borderline
>11 : Positive
واحد:Index
تفسیر
IgG مثبت همراه با IgM مثبت، نشاندهنده عفونت اخیر به ویروس VZV می باشد. این نتیجه به تنهایی جهت تشخیص عفونت VZV کافی نمی باشد و باید در چارچوب تظاهرات بالینی تفسیر گردد.
IgG مثبت همراه با IgM منفی نشاندهنده واکسیناسیون و یا عفونت پیشین به ویروسVZVمی باشد. این افراد نسبت به عفونت مجدد مصونیت دارند.
IgG منفی به همراه IgM منفی نشاندهنده در معرض قرار نگرفتن فرد به ویروس VZV و عدم ایمنی می باشد. با این وجود یک نتیجه منفی ابتلا به عفونت VZV و یا پاسخ به واکسیناسیون را رد نمی کند. زیرا ممکن است نمونه گیری قبل از ظهور آنتی بادی در خون گرفته شده باشد. نتایج منفی(9>) مشکوک به عفونت اخیر و یا پس از واکسیناسیون جهت ارزیابی پاسخ سیستم ایمنی می بایست طی 2 الی 3 هفته بعد تکرار گردد. نتایج مشکوک(9-11) باید با انجام آزمایش نمونه ای جدید در طی10 تا 14 روز بعد پیگیری گردد.
احتیاط ها
-در افرادی که قبلاً مبتلا به آبله ‏مرغان شده‏اند عفونت‏های اولیه یا ثانویه با سایر هرپس ویروس‏ها ممکن است سبب افزایش قابل توجه تیتر VZV گردند.
-یک تیتر مثبت ضعیف ممکن است ارتباطی با محافظت در برابر ویروس نداشته باشد.
نمونه های سرمی جمع آوری شده در ابتدای فاز حاد بیماری یا بالافاصله پس از واکسیناسیون ممکن است در روشهای سرولوژیک در تعیین کلاس آنتی بادیهای IgG و IgM منفی باشد.
-آنتی بادیهای IgG VZV- ممکن است در نمونه های سرمی افرادی که در ماههای گذشته خون یا محصولات آن را دریافت کرده اند مشاهده گردد. در حالی که این افراد ممکن است ایمن نباشند و سابقه ابتلا به عفونت VZV را نداشته باشند.
-نتایج مقادیر IgG در جنین و نوزادان باید با احتیاط تفسیر گردد. زیرا IgG می تواند از مادر به جنین انتقال یافته و منجر به نتایج مثبت کاذب گردد. مقادیر IgM به طور کلی شاخص مفیدتری جهت تشخیص عفونت در کودکان زیر 6 ماه می باشد.
-وجود روماتوئید فاکتور (RF) ممکن است سبب افزایش کاذب IgM شود.
-مقادیر خیلی زیاد VZV-IgG ممکن است جهت اتصال به جایگاه با VZV-IgM رقابت کرده و منجر به نتایج منفی کاذب شود.
روز و زمان انجام آزمایش
روزهای فرد
مدت زمان انجام آزمایش
5 روز


66611846
66604651
بزرگراه آيت الله سعيدي ، چهار راه يافت آباد
ابتداي بلوار معلم، پلاک 3
کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به آزمايشگاه پاتوبيولوژي اميرکبير می باشد.
طراحی شده توسط شرکت پیوند طب و نرم افزار